De visie op dienstverlening is vastgesteld door de raad. De bijbehorende uitvoeringsagenda welke richting en inhoud geeft aan concrete verbeteringen in de dienst verlening, wordt de komende maanden opgesteld.
De digitalisering van de dienstverlening bij Burgerzaken neemt vanwege technische issues meer tijd in beslag. In het najaar van 2020 worden de eerste eDiensten in gebruik genomen. Het traject loopt door in 2021.
Tijdens de coronacrisis zijn de publieksbalies in het stadhuis steeds geopend en de uitvoerende en toezichthoudende werkzaamheden op straat zijn doorgegaan. Het college is trots op de ambtelijke inzet. We streven naar een dienstverlening die coronaproof en veilig is voor inwoners, ondernemers en ambtenaren.
Om het aantal bezoekers op het Stadhuis te reguleren is het voor veel diensten nodig telefonisch een afspraak te maken. Daarbij is sterk ingezet op het gebruik van digitale kanalen. Ook de vraag van inwoners is veranderd. De vraag naar reisdocumenten blijft bijvoorbeeld sterk achter bij de begroting. Dat geldt voor meer producten en diensten.
Verder is er juist een toename in het telefoonverkeer, en in digitale kanalen (bijvoorbeeld het algemeen contactformulier) te zien sinds de coronaperiode. De klanttevredenheidsonderzoeken zijn tijdelijk aangepast, specifiek op het vlak hoe in afgelopen periode de aanpaste dienstverlening door inwoners en ondernemers werd ervaren.
Vanaf 23 september 2020 dienen alle extern gepubliceerde websites en alle interne websites van de (semi-)overheid te voldoen aan de Europese richtlijn voor digitale toegankelijkheid. Nog niet alle sub websites voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Er is maximale inzet van de gemeente Zaanstad alswel alle betrokken externe leveranciers om zo snel mogelijk aan alle toegankelijkheidseisen te voldoen. Het streven is om de toegankelijkheidsverklaringen voor het eind van het jaar online te publiceren. Niet voldoen aan de eisen leidt niet tot een geldelijke boete of straf, maar kan wel leiden tot negatieve pers en reacties van belangengroepen.
Dit jaar zien we, ten opzichte van voorgaande jaren, een stijging van het aantal aanvragen van een omgevingsvergunning. Naar verwachting leidt dit tot een positief resultaat op de inkomsten uit bouwleges.
In 2020 is, ter voorbereiding om de inwerkingtreding van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), een start gemaakt met het verkrijgen van proefprojecten. Het uitstel van de Omgevingswet en de Wkb en de coronacrisis heeft er toe geleid dat er weinig animo was in de markt voor het uitvoeren van deze proefprojecten. Er wordt nu volop ingezet om marktpartijen geïnteresseerd te krijgen.
D e ervaring met werken in een nieuw stelsel waarin private partijen het toezicht op het bouwwerk uitvoeren in plaats van de gemeente is belangrijk. Wij willen deze overgang zo soepel mogelijk laten verlopen, zodat de Zaanse eigenaren van woning of bedrijf straks bij een verbouwing o.i.d. verzekerd zijn van goede dienstverlening en bouwkwaliteit.
De coronacrisis heeft ook impact op veiligheid, overlast en handhaving.
De Veiligheidsregio heeft als gevolg van de coronacrisis een belangrijke aansturende rol gehad voor de uitvoering van de noodverordening Covid-19. Ook van gemeente zijde is hier vol op ingezet door organisatie van diverse wijzen van hulp en bijdrage aan veiligheid in de stad. Wij gaan er vanuit dat er compensatie komt vanuit het Rijk zodat de coronacrisis geen gevolgen heeft voor de gemeentelijke bijdrage aan de VrZW.
Handhaving heeft in de periode maart tot juni hoofdzakelijk ingezet op de naleving van de corona maatregelen. Naast de bestaande capaciteit is hiervoor ook extra capaciteit voor ingezet. In deze periode zijn geen handhavingstaken uit het Uitvoeringsprogramma VTH (Vergunningen, toezicht en handhaving) opgepakt. De coronacrisis heeft ook invloed op de openbare ruimte. We zien veel meer dumpingen van afval. Er worden veel extra diensten gedraaid, ook bij de milieustraten.
De trend is dat een deel van de mensen de coronaregels minder scherp hanteren. De horeca-ondernemers worstelen met het toezicht hierop en hebben hiervoor hulp ingeroepen van de gemeente. Het is rustiger met evenementen. Als gevolg van corona vinden er minder binnentredingen plaats. Om dit binnentreden zo veilig mogelijk te laten verlopen, is hiervoor een protocol opgesteld.
Als gevolg van de inzet van de GGD bij coronacrisis zijn er door GGD minder controles op kinderopvangcentra en gastouders uitgevoerd. Het toezicht vindt risicogericht plaats, hierbij worden met name die lokaties die in de afgelopen periode minder goed hebben gepresteerd gecontroleerd. Hierdoor wordt de beperkte capaciteit gericht ingezet en lopen de kinderen geen extra risico. Deze werkwijze heeft geen gevolgen voor de gemeente met betrekking tot het behoud van de wettelijke verplichte A-status.